نمایندگی تعمیر تلوزیون ایکس ویژن

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

کاربرد تیونر تلویزیون چیست؟

تیونر یا DVB (Digital Video Broadcasting) گیرنده دیجیتالی تلویزیون است که توسط استاندارد کشورهای اروپایی تصویب و اولین بار توسط مؤسسه ETSI استاندارد شده، امروزه به عنوان یک سیستم پخش تلویزیونی انتخاب شده است و در حال حاضر بسیاری از کشورها از آن بهره می‌برند. این فناوری امکان پخش کانال‌های HD را فراهم کرده و کاملاً با منسوخ سیستم آنالوگ، جایگزین آن شده است.

DVB-T2 نوع پیشرفته این سیستم است که در بسیاری از کشورها پیاده‌سازی گشته و از ویژگی‌های مهم آن می‌توان به قابلیت افزایش ظرفیت مالتی پلکس تلویزیون دیجیتال اشاره کرد و با آنتن‌های موجود حداقل 30 درصد تا 50 درصد ظرفیت ارسال را زیادتر می‌کند.

DVB-T در تلویزیون‌های دیجیتالی

تلویزیون‌های امروزی از نوع DTV یا Digital TV هستند. یعنی دیگر خبری از سیگنال آنالوگ برای پخش تصویر نیست. این تلویزیون‌ها که در مدل‌ها و فناوری‌های چون ال سی دی، ال ای دی، اولد، کیولد تولید می‌شوند، در داخل خود گیرنده دیجیتالی بدون تجهیزات اضافی دارد که شبکه‌های دیجیتالی را بگیرد. اگر به دفترچه و کارتون دستگاه دقت کرده باشید، عبارت DVB-T را مشاهده خواهید کرد.

در این نوع تلویزیون‌ها سیگنال‌ها به طور فشرده و کد شده توسط آنتن یا حتی بدون آنتن دریافت و سپس توسط این قطعه رمزگشایی و تبدیل به بیت‌های 0و 1 شده و نمایش داده می‌شود و مسافت‌ها روی آن تأثیری نخواهد گذاشت. از آنجا که صفر و یک‌ها را می‌توان فشرده کرد، داده‌های بیشتری چون صدا و تصویر با کیفیت بهتر و اطلاعاتی مثل تله تکست، EPG، اطلاعات کانال‌ها و …. به طور همزمان می‌توان ارسال کرد.

این مطلب را از دست ندهید   بررسی صفحه اصلی تلویزیون

کانال‌ها در این سیستم به راحتی با یک جستجوی خودکار و حتی دانستن فرکانس‌ آن‌ها پیدا می‌گردد. یکی دیگر از مزیت‌های تلویزیون دیجیتال عدم مشاهده برفک، سایه و سایر نشانه‌های عدم داشتن سیگنال می‌باشد. اگر نمایشگر شما قدیمی است، با تهیه یک گیرنده دیجیتالی خارجی می‌توان قابلیت یک گیرنده داخلی تلویزیون جدید را فراهم کرد.

مزایای تیونر دیجیتال

برخی از مزایای تلویزیون دیجیتال عبارت‌اند از:

  • پخش شبکه‌های بیشتر
  • کیفیت بالای صدا و تصویر
  • ارائه اطلاعات اضافه
  • امکان ارائه راهنمای الکترونیکی برنامه‌ها
  • داشتن رادیو همراه برنامه‌های تلویزیونی
  • ارائه خدمات ویژه نابینایان و ناشنوایان

مشکلات رایج تیونر

این قطعه نیز مانند سایر اجزاء دچار مشکل می‌شود که از مهم‌ترین ایرادات آن، ضعیفی سیگنال است، به این صورت که در صفحه نمایش هنگام باز کردن کانال‌ها با عبارت سیگنال موجود نیست، روبرو می‌شوید. یا اینکه تصویر به طور مکرر قطع یا صدا بریده بریده و منقطع می‌گردد. اگر شبکه ارسال سیگنال و آنتن سالم باشند و این مشکلات رخ دهد، ممکن است قطعات تیونر مانند آی سی TDA533، دوال گیت، ترانزیستور Mosfet یا آی سی SDA3202 و حتی فیلترهای جدا کننده 3 باند یا فیلتر میان گذر خروجی خراب شده و قادر به دریافت Signal نباشند.

از آنجا که هدف اصلی خرید یک تلویزیون دریافت شبکه‌ها است و ایجاد نقص در آن، عملاً استفاده از آن را محدود کرده و باید حتماً به یک مرکز و نمایندگی مجاز جهت حل این مشکل مراجعه کرد تا تیونر مورد بررسی تخصصی توسط تیم فنی باتجریه و کار آزموده قرار گیرد.

شخص تعمیر کار باید شناخت کافی نسبته به تیونر و قطعات آن داشته باشد. تکنسین‌های این مرکز قطعاتی همچون آی سی‌ها، فیلترها و ترانزیستورها را عیب‌یابی و سپس بهترین روش تعمیر را به کار می‌برند تا مشکلات آن کاملاً برطرف شود.

این مطلب را از دست ندهید   آیا پنل آسیب دیده تلویزیون قابل تعمیر است؟
5/5 (1 نقد و بررسی)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + 10 =