نمایندگی تعمیر تلوزیون ایکس ویژن

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

کاربرد بک لایت تلویزیون چیست؟

بک لایت یکی از قطعات اصلی تلویزیون‌های ال سی دی  و ال ای دی به حساب می‌آید. در حقیقت برای اینکه ما بتوانیم تصاویر ایجاد شده را ببینیم، نیاز به یک منبع نوری است که به آن نور پس زمینه یا بک لایت گفته می‌شود. در LCDها از لامپ‌های فلورسنت که توان مصرفی زیادی دارند و حرارت بالایی تولید کرده، استفاده می‌شود. در نتیجه استهلاک و مصرف برق زیادی نسبت به سایر قطعات دارند. در صورتی که نور ساطع شده از Back-light تغییر رنگ دهد، نشان دهنده پایان عمر مفید لامپ‌ها می‌باشد.

بعدها تلویزیون‌های ال ای دی وارد بازار شدند که در آن، لامپ‌های LED جایگزین فلورسنت شده و در فاصله‌های معینی پشت پنل یا در کناره‌ها به طور فشرده و ردیفی قرار گرفته‌اند تا با شکست نور، نور فراهم شود. در نهایت ضخامت دستگاه نیز کمتر می‌شود. مصرف برق و انرژی در این نوع بک لایت نسبت به نسل قبلی کمتر است. دقت کنید از نظر ساختاری ال ای دی‌ها همان LCD هستند و فقط به جای لامپ‌های Fluorescent از led استفاده شده است.

علائم خرابی بک لایت تلویزیون

معمولاً بعد از چند سال استفاده، بک لایت دچار خرابی می‌شود. در این صورت در اوایل بعد از چند دقیقه مشاهده تلویزیون، به یکباره صفحه تاریک شده و فقط صدا را می‌شنوید و با خاموش و روشن کردن، مشکل حل شده ولی دوباره تکرار می‌گردد. در صورت عدم رسیدگی و تعمیر به موقع، مشکل بیشتر شده و دیگر هیچ تصویری را نخواهید داشت و باید لامپ‌های بیشتری تعویض گردد. تیره شدن یا کاهش نور بخش از صفحه نمایش نیز از علائم خرابی Back-light است. اگر یک در محیط کاملاً تاریک، تلویزیون را روشن کنید و نور چراغ قوه را روی آن بتابانید، متوجه وجود تصویر هستید ولی نور پس زمینه وجود ندارد که نشان دهنده از کار افتادن بک لایت می‌باشد.

این مطلب را از دست ندهید   کم کردن تابش خورشید از روی صفحه تلویزیون

سایر نشانه‌هایی که نشان از خرابی این بخش مهم دستگاه می‌باشند شامل موارد زیر هستند:

  • میزان روشنایی در سرتاسر نمایشگر یکسان نیست؛
  • لوگو بعد از روشن شدن ظاهر شده و سپس خاموش گردد؛
  • نقاط روشنی را مشاهده کنید؛
  • لکه‌های تاریک و سیاهی را در برخی قسمت‌های صفحه ببینید؛
  • تصویر قطع و وصل یا چشمک بزند.

تعمیر بک لایت تلویزیون

بک لایت دارای تعدادی لامپ جهت تأمین نور هستند که با بررسی کارشناسان تعداد لامپ‌های معیوب شناسایی و با یک جنس اصل تعویض می‌شوند. Ledها یک قطعه نیمه هادی هستند که اگر یک شاخه معیوب عوض گردد، ممکن است شاخه دیگری نیز معیوب شود مخصوصاً اگر عمر زیادی از دستگاه گذشته یا بیش از یک led خراب شده باشد.

متأسفانه اکثر تعمیرکاران از جنس دست دوم و کارکرده جهت تعمیر استفاده می‌کنند و حتی ممکن است با دستکاری برد تغذیه زمان برگشت خرابی را سریع کنند. در نتیجه حتماً به یک نمایندگی معتبر جهت تعویض بک لایت مراجعه نمایید تا هزینه زیادی بابت تعمیر نداده و مدت طولانی‌تری بعد از سرویس و تعمیر از دستگاه بهره ببرید.

افزایش عمر بک لایت

بک لایت یک قطعه اساسی و مهم تلقی می‌شود و توصیه می‌کنیم میزان روشنایی را روی حالت خودکار یا اتوماتیک قرار دهید تا میزان نور متناسب با نور محیط تنظیم شود. همچنین بعد از هر 3 الی 4 ساعت استفاده از تلویزیون، آن را خاموش کرده و از استفاده طولانی مدت در طول روز پرهیز کنید تا دمای دستگاه کمتر شده و از آسیب دیدگی به back-light جلوگیری شود. در نتیجه عمر مفید این قطعه بیشتر گردد و ناچار به مراجعه به تعمیرگاه جهت تعویض آن نشوید.

این مطلب را از دست ندهید   قدرت تلویزیون بر افکار عمومی
0/5 (0 نقد و بررسی)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + 15 =