نمایندگی تعمیر تلوزیون ایکس ویژن

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

کاربرد برد تیکان تلویزیون چیست؟

برد تیکان یا TFT CONTROLLER یک جزء کوچک از Tv واسطه ورود اطلاعات تصویر بین مین برد و پنل است. وظیفه اصلی این قطعه پردازش داده‌های تصویر و انتقال آن به دو بخش مختلف پنل می‌باشد. در واقع نخست اطلاعات در برد مورد پردازش اولیه قرار گفته و توسط یک کابل ارتباطی به نام LVDS FLAT به برد T-CON فرستاده می‌شود. در این بخش کلیه دیتاهای مختلف Signal همچون سطح روشنایی، رنگ، تاریکی و مابقی پارامترها، پردازش نهایی شده یا با تطبیق تصویر دریافتی بر پنل، به دو قسمت متفاوت پنل فرستاده می‌شود. به عبارتی تیکان جزئی از Panel تلویزیون است که یک خروجی استاندارد از تصویر به وجود می‌آورد.

همانطور که می‌دانید پنل یا صفحه نمایش از میلیون‌ها پیکسل ساخته شده که دارای چند ساب پیکسل برای ایجاد رنگ است و وظیفه ایجاد تصویر را دارند و تعداد آن‌ها تأثیر به سزایی بر وضوح تصویر خواهد داشت. این Pixel‌ها باید به طور جداگانه آدرس‌دهی شوند. برد تیکان از طریق لایه TFT پنل، ولتاژ معینی را در هر Subpixel اعمال کرده و با کنترل عبور میزان نور از آن‌ها در خلق تصویر نقش آفرینی می‌کنند.

خرابی برد تیکان

المان‌های موجود در برد تیکان توسط شرکت سازنده پنل طراحی و ساخته می‌گردد. از این رو نسبت به سایر قطعات، پیچیدگی‌ خود را دارد و در صورت خرابی آن، باید به طور کامل تعویض شود. همانطور که با وظیفه این برد آشنا شدید، می‌توانید حدس بزنید، چناچه دچار اختلال گردد، کدام بخش تحت تأثیر قرار خواهد کرد. اصلی ترین و شایع‌ترین علل خرابی این بخش مهم و تأثیر گذار در دریافت تصویر و کیفیت آن، آب خوردگی می‌باشد. با جاری شدن مایعات رسانا در اثر پاک کردن غیر اصولی یا بازی گوشی کودک به داخل دستگاه، فلت و برد تیکان صدمه خواهند دید. به علاوه نوسانات جریان الکتریکی نیز یکی دیگر از عوامل خرابی آن هست که پیشنهاد می‌شود حتماً اقدام به تهیه یک دستگاه تثبیت کننده ولتاژ بکنید تا به اجزای درونی تلویزیون در اثر نوسان برق شوک وارد نگردد.

این مطلب را از دست ندهید   9 دلیل به هم ریختگی رنگ تلویزیون

مهم‌ترین نشانه‌های خرابی این قطعه شامل موارد زیر هستند:

صفحه تلویزیون سفید می‌شود

این علامت نشان دهنده اختلال در بخش ولتاژ بردT-CON  است که با تعمیر برطرف می‌شود.

دوتایی شدن تصویر

اگر تصویر را به طور دو تایی یا شبه تصویر مشاهده کردید، به احتمال فروان برد تیکان آسیب دیده و باید مورد بررسی کارشناسان قرار گیرد.

مشاهده خطوط عمودی و افقی روی صفحه نمایش

این مشکل ناشی از وارد آمدن صدمه به فلت تصویر یا برد تیکان است که تشخیص آن فقط از عهده یک فردد متخخص و با تجربه بر می‌آید.

تعمیر برد تیکان تلویزیون

رفع مشکلات ناشی از خرابی برد تیکان با تعویض آن به راحتی صورت می‌گیرد. از آنجا که T-con با مین برد جهت انتقال تصاویر با هم در ارتباط‌ اند، تعویض آن بسیار حساس و باید با مهارت و تجربه بالایی انجام گیرد و هر گونه خطا در این روند مشکلات زیاد و جبران ناپذیری به وجود می‌آورد و ناچارید هزینه دو چندان پرداخت کنید.

مرکز تعمیرات به واسطه تیم فنی کارآزموده با سابقه کاری چندین سال، این عمل را با دقت و بدون ایراد انجام داده تا دستگاه مثل روز اول برای شما کار کند. همچنین بسیاری از نشانه‌های اختلال در این برد مشابه خرابی سایر قطعات نظیر بک لایت و برد می‌باشد. بنابراین حتماً تلویزیون خود را به مرکز معتبر بسپارید تا از تعمیر صحیح آن اطمینان خاطر داشته باشید.

0/5 (0 نقد و بررسی)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 2 =