نمایندگی تعمیر تلوزیون ایکس ویژن

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

نوسان برق در تلویزیون

همه زمانی که به لامپ‌ها نگاه می‌کنیم متوجه سو سو زدن آن در اتاق هستیم، نشانه‌ای که اثر مستقیم نوسان جریان برق را نشان می‌دهد. نوسانات برق در بسیاری از اوقات شاید هیچ اثر واضح و سریعی بر لوازم الکتریکی نداشته باشد، اما در بلند مدت اثرات سنگین و باعث سوختن برد اصلی یا پاور هر دستگاهی به ویژه تلویزیون می‌شود. در ادامه با ما باشید تا بیشتر با نوسانات و راهکارهای پیشگیرانه آشنا شوید.

نوسان برق چیست؟

جریان الکتریکی دارای ویژگی‌های مشخص و استانداردی در کل کشور دارد که تمامی لوازم الکتریکی از آن تبعیت می‌کند. یعنی دستگاه‌ها باید مطابق این استاندارد با شدت جریان و توان مشخصی طراحی و کار کنند. اگر چه هنگام استفاده از وسایل این مقدار باید ثابت بماند اما همواره موانعی موجب افت میزان جریان یا زیاد شدن آن می‌گردد که نوسان جریان نامیده می‌شود. خیس شدن کابل‌های برق، به کارگیری دستگاه‌هایی با توان مصرفی بالا، خرابی دستگاه، استفاده از وسایل جوش کاری، بروز نقص در سیستم سیم‌کشی یا انتقال برق و حتی رعد و برق مهم‌ترین و رایج‌ترین عوامل تأثیر گذار در ایجاد نوسان برق به حساب می‌آیند و دامن گیر تمام  ادوات تصویری و صوتی علی الخصوص تلویزیون می‌گردد.

تأثیر نوسان برق بر تلویزیون

نوسانات برق در حالت ولتاژ بالا به قطعات حیاتی مانند مین برد و برد پاور صدمات جدی وارد می‌کند. قسمتی از برد یا کل آن از کار افتاده و معیوب خواهد شد. در این صورت ناچار به انتقال تلویزیون به تعمیرگاه شده و هزینه زیادی بابت تعمیر آن پرداخت خواهید نمود. در ضمن تلویزیون از آن دسته از وسایلی هست که حتی در حالت خاموشی، جریان برق در آن قطع نشده و نوسان برق بر آن تأثیر می‌گذارد. پس این مشکل را جدی گرفته و اقدامات پیشگیرانه بعد از خرید یک دستگاه جدید را در نظر بگیرید تا بهترین و بیشترین استفاده را در زمان طولانی‌تر از آن داشته باشید.

این مطلب را از دست ندهید   تصویر تلویزیون در حالت شکستن و یخ زدن

تأثیر نوسانات محدود به افزایش جریان نیست، افت بیش از حد ولتاژ نیز خسارت وارد می‌کند. زمانی که میزان ولتاژ مورد نیاز دستگاه کاهش می‌یابد، وسیله قادر به عمل کردن در سطح بار به وجود آمده نخواهد بود که این امر نیز در دراز مدت به تلویزیون آسیب جدی وارد می‌کند. به علاوه سیم مدار نیز استحکام خود را از دست داده و منجر به اتصال کوتاه و عدم کارایی دستگاه می‌شود. میزان حساسیت تلویزیون به نوسانات ولتاژ در گروه بسیار حساس لوازم خانگی قرار دارد.

محافظت از تلویزیون در برابر نوسانات جریان برق

حفاظت از لوازم الکتریکی همچون تلویزیون در برابر نوسانات ولتاژ ضروی و مهم تلقی می‌شود. خرید و به کار گیری یک دستگاه تثبیت کننده ولتاژ یا استابلایزر تنها و بهترین راه‌حل برای حل این مشکل محسوب می‌شود. استابلایزر اختلاف پتانسیل را در هر لحظه سنجیده و در زمان کاهش یا افزایش آن، ولتاژ ثابت و مناسبی را به دستگاه داده تا آسیبی به آن وارد نشود.

این دستگاه به اسم ترانس برق نیز شناخته می‌شود که از تقویت کننده و برد میکروپروسسوری جهت کنترل مداوم بار ورودی تشکیل شده است. این ترانس نسبت به محافظ‌‌های معمولی، در هنگام تغییر ولتاژ، جریان را قطع نکرده، بلکه آن را تثبیت کرده و مداوم عمل برق‌رسانی صورت می‌گیرد. همچنین از دقت بالایی برخوردار است.

در پایان باید بدانید که نوسان برق امری اجتناب ناپذیر بوده و باید آن را پذیرفت و تنها راه فقط مقابله با آن جهت محافظت از لوازم الکتریکی منزل می‌باشد که با تهیه یک استابلایزر ممکن می‌شود تا ضمن نگهداری، موجب صرفه جویی در مصرف برق و در نتیجه هزینه‌های زندگی می‌گردد.

این مطلب را از دست ندهید   کاربرد برد پاور تلویزیون

0/5 (0 نقد و بررسی)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 4 =