نمایندگی تعمیر تلوزیون ایکس ویژن

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

نشت نور در تلویزیون

نشت نور در تلویزیون یک موضوع مهم در ایجاد تصویر پایانی است که متأسفانه گاهی اوقات نگران کننده بوده و مشاهده یک تصویر را با مشکل روبرو می‌کند. نشت نور هاله‌هایی نورانی هستند که در قسمت‌هایی از صفحه نمایش به وجود می‌آید و بیشتر در تصاویر تاریک بیشتر خود نمایی کرده و بر کنتراست و کیفیت تصویر نیز اثر منفی می‌گذارد.

نشت نور دلایل زیادی دارد که با توجه علایم موجود و تست دستگاه توسط کارشناسان می‌توان به آن پی برد. هاله‌ها در یک یا چند نقطه از پنل مشاهده می‌گردد. کلیه تلویزیون‌های ال سی دی و ال ای دی دارای بخش به نام بک لایت هستند که وظیقه فراهم نمودن نور لازم جهت مشاهده تصویر دارد. در حال حاظر دو نمونه Back-light به نام‌های Full Array و Edge در صنعت تلویزیون وجود دارد.

در نوع Edge دیودهای led اطراف دستگاه قرار گرفته و نور تمام قسمت‌ها را تأمین می‌کند ولی در مدل Full Array همه بخش‌های پنل با دیود و لامپ پوشانده شده و در بیشتر تلویزیون‌ها دیده می‌شود. به نظر می‌آید نوع Full Array کم‌ نقص‌ترین سیستم نوردهی را ایجاد می‌کند.

علت نشت نور در تلویزیون

این لکه‌های سفید یا رنگی که به نشت نور معروف هستند، به دلایل خاصی روی می‌دهد. یکی از عوامل نقش بستن این هاله‌ها در پنل، پایین بودن کیفیت متریال پنل اصلی و عدم به کارگیری متریال خوب و گران در پنل LCD که شامل کریستال مابع، پخش کننده نور و لایه ترکیبی محافظ می‌باشد، است. در نتیجه در یک تلویزیون با صفحه نمایش ارزان قیمت به راحتی نشت نور شکل می‌گیرد.

این مطلب را از دست ندهید   ویژگی های تلویزیون 43XK565 ایکس ویژن

به همین دلیل است که ما در دستگاه ارزان قیمت با کیفیت پایین با نشت نور بیشتری مواجه می‌شویم. اما عامل دوم نشت نور، کاهش کارایی متریال پنل همچون صفحات کریستال مایع و پخش کننده است که دقیقاً پشت سر یکدیگر قرار گرفته‌اند. در واقع در گذر زمان، در اثر استفاده طولانی مدت و استهلاک این دو لایه کیفیت خود را از دست داده و هاله‌های سفید نمایان می‌شوند.

تولید کنندگان برای اینکه شاهد بالا رفتن نشت نور نباشیم، مبدل‌های DC-DC و DC-AC را به کار برده‌اند تا ولتاژ در مدار به طور دیجیتالی کنترل گردد چراکه تغییر و شدت نور در لامپ‌های بک لایت مستقیماً به تولید لکه‌های نورانی بستگی دارد.

پیشگیری از ایجاد نشت نور

متأسفانه در تلویزیون‌های بی کیفیت که از جنس نامرغوب برای تولید آن‌ها استفاده شده، با پدیده نشت نور و کنتراست نه چندان خوب در تصاویر تاریک مواجه خواهیم شد یا اینکه مدت زیادی است از دستگاه استفاده و دچار استهلاک شده است. شما می‌توانید راهکارهایی برای جلوگیری یا کاهش این مسئله رعایت کنید. زمانی که تمایل به خرید یک تلویزیون نو دارید، حتماً دقت کنید با کیفیت و مرغوب باشد.

دوم اینکه استفاده بیش از حد تلویزیون و روشن ماندن آن در طول روز و افزایش نور بک لایت کمتر گردد. وقتی میزان روشنایی از منوی تنظیمات بیشتر گردد، بخشی از خاصیت کریستال و فیلترهای نور رو به زوال می‌رود و پس از مدتی شاهد نشت نور در پنل خواهیم بود.

همچنین توصیه می‌شود هر چند ساعت یکبار تلویزیون را خاموش و بگذارید دمای آن کاهش یابد و این گونه از خرابی زودهنگام Back-light جلوگیری شود. به هرحال کیفیت پنل در ایجاد این پدیده و حتی سایر خرابی‌ها نقش مهم‌تر داشته و در وهله دوم مراقب تنظیمات تصویر تلویزیون باشید.

این مطلب را از دست ندهید   تصویر تلویزیون در حالت شکستن و یخ زدن
0/5 (0 نقد و بررسی)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − 11 =