نمایندگی تعمیر تلوزیون ایکس ویژن

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

مشکلات پیکسل در تلویزیون

تلویزیون‌های موجود در بازار بسته به نوع ساخت، تصاویر را در وضوح‌های آج دی، فول آج دی و 4K به نمایش می‌گذارند که بسیار رایج بوده و در رزولوشن‌های متفاوتی تولید می‌گردند. ولی نقش پیکسل‌ها در این کیفیت‌ها چیست و به چه معنا می‌باشد و اینکه به چه علتی دچار خرابی و سوختگی می‌گردند. در این مقاله سعی کرده‌ایم در مورد جزئی‌ترین قسمت صفحه نمایش صحبت کرده و تأثیر آن بر نمایشگر را بررسی خواهیم کرد.

پیکسل و نقش آن در کیفیت تصویر چیست؟

پیکسل، کوچک‌ترین واحد سازنده تصویر به صورت مربعی یا مستطیلی در تلویزیون می‌باشد که با تجمع خود در کنار هم، صحنه‌ها را به وجود می‌آورند و هر چه تعداد آن‌ها بیشتر باشد، وضوح تصویر نیز بالاتر خواهد بود.

رنگ‌های RGB (Blue، Green و Red) سه رنگ اصلی هستند که با همدیگر، ترکیب کاملی از رنگ‌ها را ایجاد می‌کنند و هر Pixel به طور جدا یکی از این 3 رنگ اصلی را تولید و مجموع سه پیکسلی را در کنار هم می‌سازند که این مجموعه ساب پیکسل یا زیر پیکسل گفته می‌شود.

انباشدگی Pixel ها با تعداد مشخصی، رزولوشن را معین می‌نماید. به عنوان مثال در تصویر Full Hd با تعداد پیکسل 1080P با تراکم 1920*1080 پیکسل خوانده می‌شود. به این صورت که تعداد Pixel ها در عرض تلویزیون برابر 1920 و در ارتفاع برابر 1080 است.

البته دقت کنید علاوه بر رزولوشن، پارامترها و فناوری‌های دیگری نیز بر کیفیت وضوح و رنگ‌های تصویر نقش دارند که هنگام خرید تلویزیون به این موارد نیز دقت کافی داشته باشد.

این مطلب را از دست ندهید   بررسی صفحه اصلی تلویزیون

مشکلات و خرابی پیکسل‌ها

پیکسل‌ها نیز همچون سایر اجزاء دستگاه، دچار مشکل می‌شوند. در صورتی که هر یک از ساب پیکسل‌ها صدمه ببینند، خود را با رنگ سفید یا به عبارتی پیسکل داغ یا سایر ایردات نشان می‌دهد. از جمله مشکلات رایج و مطرح این مورد شامل مردگی، داغی و … هستند که در بسیاری از موارد راه‌حلی برای رفع آن وجود ندارد.

پیسکل سوخته یا مرده (Dead Pixel)

زمانی که پیکسل‌ها با بروز مشکل در Sub pixel یا قطعات تأمین کننده نور و بار الکتریکی خاموش شده و به رنگ سیاه در می‌آیند، به اصطلاح پیسکل سوخته یا مرده نامیده می‌شوند. برای برطرف نمودن این مشکل بایستی، کارشناسان دستگاه را عیب‌یابی و بررسی کرده و اگر خرابی از خود Pixel ها باشد متأسفانه راهی جز تعویض کلی پنل وجود ندارد.

سوختگی پیکسل پدیده‌ای طبیعی و معمولاً در اثر استفاده طولانی مدت و در دراز مدت رخ داده و به صورت هاله‌ای تیره یا رنگی در قسمت‌هایی از نمایبشگر یا پیکسل خاصی دیده می‌شود. اگر کلیه pixel ها به هر دلیلی از بین روند، کاملاً تیره شده و با آسانی در زمینه سفیده قابل مشاهده هستند.

پیکسل داغ (Hot pixel)

برعکس مورد قبلی، در این نوع، تمام Sub Pixel ها در هر شرایطی بدون توجه به رنگ و تصویر، روشن مانده و ترکیبی از رنگ‌های آبی، سبز و قرمز و نهایتاً رنگ سفیده پیوسته را به وجود می‌آورد. با افزایش میزان روشنایی، شدت نور پیسکل‌ها زیاد و با کاهش روشنایی، نور آن‌ها کمتر می‌شود. سایت‌هایی مثل DeadPixelBuddy و JscreenFix با تغییر رنگ پیوسته صفحه نمایش در زمان‌های مختلف، کمک شایانی در بازگرداندن حالت طبیعی واحدهای کوچک صفحه می‌کنند. البته شاید اثرگذار نباشند اما امتحان این سایت‌ها خالی از لطف نیست.

این مطلب را از دست ندهید   خرابی صدای تلویزیون

یکی دیگر از روش‌های حل این مورد، استفاده از دستمال نانو فیبری است. به این صورت که نخست موضع را از هر گونه آلودگی و گرد و غبار پاک کرده، سپس یک سوزن را برداشته و به شکل عمودی روی پارچه قرار دهید و در نهایت به کمک آن روی پیکسل‌های داغ فشار وارد کنید. این کار را بسیار آهسته و دقیق انجام داده تا فشار بیش از حد و عدم دقت کافی، موجب خرابی بیش از حد پیسکل‌ها نگردد.

پیکسل گیر کرده (Stuck pixel)

در این نوع از خرابی، یکی یا دو تا از ساب پیسکل‌ها به صورت پیوسته روشن مانده و در نتیجه رنگ آن‌ها دائم روشن و با تنظیم میزان روشنایی نمایشگر رابطه مستقیم دارد. برای برطرف کردن آن، به کارگیری امکانات وبسایت‌های DeadPixelBuddy و JscreenFix می‌تواند کمک کننده باشد.

در غیر این صورت همانند روش قبلی از دستمال نانو فیبری همراه سوزن برای بازگرداندن سلامت Pixel ها استفاده کنید که در این حالت هم ریسک خرابی بیشتر در اثر عدم دقت کافی یا فشار زیاد وجود دارد.

3/5 (1 نقد و بررسی)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 2 =