نمایندگی تعمیر تلوزیون ایکس ویژن

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

اثرات تلویزیون بر افکار عمومی

رسانه ها، آگاهی را در افکار عمومی فراگیر می سازند و بر جنبه های ناپیدا و کمتر شناخته شده و چه بسا ناشناخته افکار و اذهان عمومی، پرتو می افکنند. بر این اساس، رسانه ها نقش مهمی در توسعه و شکوفایی اجتماعی و سیاسی برعهده دارند. گرچه، گاهی رسانه ها به طور مستقیم وارد مباحث اجتماعی و سیاسی نمی شوند، اما با بازتاب خواسته های مردمی و از طرفی تصـمیمات و برنامه های سیاسی دولتمردان و احزاب و گروه های سیاسـی، به گونه ای گفت وگویی را میان آن ها سامان می دهند. به همین دلیل، رسانه ها را از ارکان پنهان دموکراسی خوانده اند. در این مقاله به تأثیر تلویزیون بر افکار عمومی و جامعه می پردازیم.

یکی از مؤثر ترین و گسترده ترین دستگاه های مهم حوزه رسانه در جهان امروز، تلویزیون است. این رسانه در مقایسه با دیگر رسانه ها، به دلیل استفاده از جاذبه های تصویری و هنری، تأثیرگذاری بیشتری بر افکار عمومی و رفتار مخاطبان خود دارد.

در واقع تلویزیون، با آموزش مفاهیم فرهنگی و اعتقادی، الگوهای مثبت و منفی، تبلیغ و ترویج مصرف کالاها و محصولات داخلی و خارجی، نهادینه سازی هنجار های مناسب و نامناسب و حتی تغییر ذائقه و ذوق بینندگان، از جایگاهی کاملاً منحصر به فرد در این مسئله برخوردار است و حتی می تواند رهبری افکار عمومی جامعه را در دست گیرد.

امروزه تلویزیون ها، تنها اطلاعات لازم برای زندگی در یک جامعه مدرن را به ما نمی دهند؛ بلکه تعیین می کنند که مسئله با اهمیت چیست؟ چه چیز بی اهمیت است؟ مطلوب و نامطلوب چیست؟ برای مثال در تلویزیون طرز لباس پوشیدن، آداب معاشرت یا ورزش کردن، سالم زیستن و … نشان داده می شود. بنابراین، دیگر نمی توان تلویزیون را وسیله دانست.

این مطلب را از دست ندهید   حذف چسب از صفحه LCD

قدرت تلویزیون:

جامعه شناسان بر قدرت بیشتر رسانه تلویزیون در مقابل سایر رسانه ها تاکید می ورزند و در برخی موارد، از تلویزیون به عنوان پر قدرت ترین رسانه نام می برند. مهم ترین دلیل این قدرت، طیف گسترده مخاطبان می باشد. تلویزیون جزئی از زندگی روزمره انسان های دنیای امروز را تشکیل می دهد.

ارزش ها، علایق، وابستگی ها و نقش اجتماعی مخاطبان در استفاده از رسانه ها، نقش مهمی را ایفا می کنند. مخاطب برنامه های تلویزیون بودن، صرفاً تماشای تلویزیون در زمان و مکان خاص نیست؛ بلکه عوامل پیشین، حین و پسین در درک مخاطب، نقش بسزایی دارد که شرایط فیزیکی و اجتماعی مختلفی در آن دخیل هستند.

تاثیر دیگر رسانه ها بر مصرف تلویزیون:

معمولاً گذراندن اوقات فراغت، دارای مخارج است. تلویزیون کم خرج ترین وسیله گذراندن فراغت است. با وجود رسانه های دیگری چون سینما، کتاب، اینترنت و … ، تلویزیون از همه رسانه های دیگر بیشتر استفاده می شود. با ورود یک دستگاه نمایشگر به خانه، تغییراتی در شیوه رفتاری افراد خانواده دیده می شود.

اکثر گردهمایی های شبانه خانواده، در نزدیکی تلویزیون و به خاطر برنامه های آن است. به عبارت دیگر تلویزیون، گروه خانواده را دور خود متمرکز می کند. البته روشن بودن نمایشگر حتی با وجود عدم توجه و تماشای اعضاء خانواده، نشان از نوعی عادت نیز دارد.

کاربرد های اجتماعی تلویزیون:

آسان سازی ارتباط:

تلویزیون، با نمایش تجربه ها، زمینه های مشترک، ورود به گفتگو ها، کاهش دل نگرانی، فراهم آوردن موضوع برای گفتگو و مشخص کردن ارزش ها، در آسان سازی ارتباط، نقش مؤثری دارد.

این مطلب را از دست ندهید   خسارت آب در تلویزیون LCD

وابستگی و روی گردانی:

از دیگر ویژگی های استفاده از تلویزیون، تماس یا روی گردانی جسمی و کلامی، همبستگی خانوادگی، آرامش کانون خانواده، کاهش یا افزایش برخورد و نگهداری پیوند ها می باشد.

آموزش اجتماعی:

تلویزیون، در تصمیم گیری ها، نمومه برداری رفتاری، حل دشواری ها، انتقال ارزش ها، مشروع سازی، پراکندن دانسته ها، جایگزین آموزش مدرسه ای نقش بسزایی دارد.

از دیگر مزایای تلویزیون:

از میان مزایای نمایشگر خانگی و ویژگی های خود رسانه و شرایط تماشای آن، کاربرد سرگرم کنندگی، از همه بیشتر است. تلویزیون قبل از هر چیز، به عنوان وسیله تمدد اعصاب، گذراندن وقت آزاد بدون ایجاد معضل برای خود و در عین حال ابزار آموختن، تلقی می شود. زمانی که شخص، خسته از کار روزانه به خصوص زندگی در شهر های پر تراکم، جلوی تلویزیون می نشیند، می خواهد به نوعی از مشکلات خود فرار کند. حتی اگر شده لحظاتی چند با دنیایی آرام و سرگرم کننده ارتباط برقرار کند.

البته نباید از نقش آموزشی تلویزیون غافل شد؛ چرا که زمانی که مخاطب، خود را در آغوش تلویزیون رها می کند، به صورت غیر مستقیم و ناآگاهانه می تواند خیلی از مفاهیم را هم بپذیرد. البته نکته آموزش، به نوع انتقال پیام از تلویزیون و محتوای برنامه نیز بستگی دارد.

برنامه های تلویزیون، در بیشتر خانواده ها تغییراتی در عادت ها، ساعات خواب، روابط خانوادگی، غذا خوردن و ساعات تفریح، اوقات فراغت و … ایجاد می کند. برای مثال هماهنگ کردن زمان غذا خوردن با برنامه های تلویزیون و یا بیدار ماندن برای دیدن بعضی برنامه ها از اثرات آشکار تلویزیون بر برنامه خانواده می باشد.

این مطلب را از دست ندهید   کابل تلویزیون ایکس ویژن

ارتباط با دنیای گسترده تلویزیون:

از آنجا که کار تلویزیون نمایش است، زمانی می تواند ما را به نمایش خود جلب کند که آن چیزی که نمایش می دهد، با ما رابطه برقرار کند. این رابطه به دو صورت برقرار می شود که عبارت اند از:

خودمان را در آن نمایش ببینیم؛ یعنی خودمان را به جای شخصیتی از آن نمایش قرار دهیم.

از افکار یا تمایلاتی که در وجود ما هستند اما نمی خواهیم آن ها را بپذیریم دفاع کرده و آن هارا به دیگران یا آن نمایشی که از تلویزیون می بینیم، نسبت دهیم.

برای مثال ممکن است زمانی برنامه ای از تلویزیون پخش شود که مشاور یا روانشناسی در آن درباره رفتاری صحبت کند. از طرفی آن رفتار در درون ما وجود داشته باشد اما آن را قبول نکنیم. امکان دارد نسبت به آن برنامه، واکنش نشان داده و به دیگران نسبت دهیم و خود به خود جذب آن نمایش پخش شده از تلویزیون شویم.

این دو موضوع که در آنِ واحد، هم متضاد و هم مکمل هم هستند. یعنی دو رویداد جای گذاری هویت و فرافکنی، در تحلیل روابط میان تماشاگر و نمایش نقش اساسی دارند. به همین علت، توجه به داستان ها و سریال های تلویزیونی بیش از سایر برنامه ها ارجحیت دارد.

0/5 (0 نقد و بررسی)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + یک =